Tänk dig en 8 kilometer lång tågförbindelse mitt under centrala Göteborg. I år har kollektivtrafiken i staden på västkustens ljusaste plats varit överrepresenterat av spårvagnar och bussar. Pendeltåg går ut till förorterna och ser till att pendlare kan ta sig snabbt och lätt från och till jobbet. Men trots allt detta så är det kaos på Göteborgs gator. Den som övningskör och lär sig att köra bil här kommer inte ha några problem som helst i andra städer runt om i landet. Just på grund av detta virrvarr av trafik har Göteborgs kommun beslutat om att bygga en tunnel under jorden med 3 stopp till att börja med. Den nya förbindelsen ska kallas Västlänken och beräknas vara klar år 2026. Projektet ingår i det så kallade Västsvenska paketet som fokuserar på pendeltåg, vägtunnlar, broar och effektivisering inom den befintliga kollektivtrafiken. Stationerna till Västlänken kommer läggas vid Haga, Korsvägen och Centralstationen.
En ny förbindelse i Göteborg
Västlänken planeras att påbörjas 2017/2018 och ska stå klar redan år 2026. på Trafikverkets hemsida kan du nu läsa om den planerade tunneln mellan Haga, Korsvägen och Centralstationen. Åtta kilometer, varav fem under jorden och tre över jorden ska bli början till en ny förbindelse för att effektivisera kollektivtrafiken. Det här är ett projekt som kommer att gynna det vardagliga livet för resenärer som pendlar till jobb, skola eller liknande sysselsättning samtidigt som det är en miljömässig fördel för staden. Projektet har varit omdiskuterat, inte alla anser att det här är rätt väg för Göteborg att gå. Men efter en omröstning i kommunfullmäktige har Västlänken fått majoritetsstöd och ska genomföras. Både pendeltåg att regionaltåg kommer trafikera den nya rälsen som varit på idé stadiet sedan 1980-talet. Redan då fanns det de som ansåg att kollektivtrafiken behövde effektiviseras och göras mer modern. Göteborg är trots allt Sveriges näst största stad och med växande befolkning kommer det här att ge en känsla av internationell storstad. Frågan är vad som kommer hända med de traditionella spårvagnarna som präglat Göteborg i många år.
Att optimera färdmedel
Att trimma en motor innebär att man optimerar den för att kunna nå dess fulla potential. med hjälp av dieseloptimering kan färdmedel få mer kraft i form av hästkrafter samtidigt som man kan sänka dieselanvändningen. Det här är ett bra alternativ när man vill få ut det mesta och bästa utav sina lok i pendeltrafiken till exempel. Experter menar att även om man köper en ny maskin så kan deras system vara begränsade trots att försäljaren påstått något annat. Man bör därför alltid ta hjälp av en extern expert för att utvärdera alla former av färdmedel. Som privatperson kan man även kolla upp den nya bilen, men extra viktigt blir det när man talar om större maskiner som tåg, bussar och spårvagnar. Det finns olika metoder och tekniker för att optimera motorer. De vanligaste två är att man antingen uppdaterar mjukvaran eller att man installerar en box som manipulerar sensorerna.